Men hvorfor så anbefale rå grønsager til alle?

I dag skriver BT:

Dansk forskning: Kun halvdelen taber sig med de officielle kostråd:
TARMBAKTERIER AFGØR DIT VÆGTTAB

Artiklen handler om et nyt studie fra Institut for Idræt og Ernæring, hvor man har set på vægttab i forhold til tarmflora.

Konklusionen er iflg BT, at det er tilstedeværelsen af en særlig bakterieart, der afgør, om man kan tabe sig meget eller lidt, når man spiser hhv “alm. dansk kost” (hvad mon det er?) eller følger de officielle kostråd.

Altså: studiet med 56 deltagere over 26 uger bekræfter atter engang, at der er noget om snakken, når vi GAPStere siger, at også vægtregulering handler om tarmfloraen.
Så langt så godt.

Desværre har journalisterne ikke fantasi eller mulighed for at spørge andre “eksperter” om en kommentar til studiet, end den, de plejer, den i øvrigt sympatiske nestor i bakterieforskning Oluf Borbye Pedersen.
Grunden til at jeg beklager dette er, at han efterhånden har fået så meget plads i medierne til at gentage, at “man” skal sørge for at indtage rigelige mængder af (evt. blendede) rå grønsager for at få en velfungerende tarmflora. Når noget siges tilstrækkeligt mange gange, ender det med at fremstå som indiskutabelt. Hvilket i dette tilfælde er ærgerligt.

BT hopper selv på rå grønsager-og-friske-bær-vognen
Hver gang, organet bringer en artikel om tarmfloraen, smækkes stensikkert et foto af grønsager, frugt og bær på som ledsagende illustration. Her ses, hvad det er, “man” bør indtage, hvis man vil have en velafbalanceret tarmflora.

Bare synd, at det ikke virker for alle
Hvor er det godt, at strategien rå grønsager og frugt og bær virker for bakterie-forskeren og sikkert også for en hel del andre. Anbefalingen er sikkert glimrende for dem, der i forvejen har en god tarmflora og som ikke har leaky gut.

Men der er jo en del, der har så ringe en tarmflora, at de ikke kan håndtere bare 1 bid af en rå grønsag.

Heldigvis
siger hovedforfatteren til studiet, Mads Fiil Hjort, at studiet bl.a viser, at der ikke findes en one-size-fits-all-kur.

Hertil siger jeg: Tak for det!

NOTE 1:
Denne artikels foto er af hjemmekogte, frosne fondterninger, lige til at ploppe i suppen eller den sammenkogte ret. Som tilføjer en fantastisk umami-smag, og som samtidigt tilfører kroppens celler lappe- og vedligeholdelsesmateriale. De substanser, der findes i hjemmekogt fond kogt på knogler eller fiskeben er uundværlige, hvis man ønsker at reparere en leaky gut, altså en hullet tarmvæg. Leaky gut er et klassisk GAPS-symptom og som oftest en del af hele miseren, når man har en ringe tarmflora.

NOTE 2:
Det anbefales også at man spiser grønsager på GAPS-kuren. De skal bare først være rå, når man har helet sin tarmvæg, er blevet afgiftet og har genprettet sin tarmfloras balance. Møre grønsager og frugt er på kuren et dejligt supplement til alverdens andre fødevarer.

Pin It on Pinterest