+45 28 15 94 38 signe@gapskokken.dk

Spis rigtig mad og drop de dyre antioxidanter

Åh nej, det hele bliver så dyrt.
Det kan være helt uoverskueligt at skulle gå igang med at gøre en indsats selv for at få det bedre, som for eksempel at kaste sig ud i GAPS-kuren. Og så er det en god undskyldning, at man slet ikke har råd til den, for så skal man jo til at købe rigtige råvarer, og de er tit dyrene end tilsæt-kun-vand-sovsepulver og Oreos.

Men så er det, man må tænke på hvad man sparer under en GAPS-kur:
Ingen spontane besøg hos bageren. Og de kager, du selv laver, er billigere.

Ingen besøg hos Mac D. De burgere, du selv laver, koster det samme, og de er ikke skadelige, da du ikke bruger billig planteolie, der har været varmet op til astronomiske temperaturer.

Pizzaer? Du spiser bare dem, du selv laver. De er både bedre og billigere.

Småspisen af slik og chips mindsker du behovet for, når du er trappet ud af sukkerafhængighed (det går hurtigt) og spiser, så du bliver mæt til måltiderne. Der sparer du også en hel del.

Så kan du måske også spare udgifter til medicin og til gentagne besøg hos behandlere nu og i fremtiden.

Og så er der de dyre kosttilskud
GAPS-kuren anbefaler generelt kun meget få, såsom en god fiskeolie – og så er det ellers om at få en professionel vurdering af, om du overhovedet behøver andre. Men diverse magasiner flyder ikke bare med annoncer, men også med redaktionelle anprisninger af alskens former for kosttilskud, som skulle være så og så godt for os alle.

Eksempel: kosttilskud med antioxidanter 
“Med C-vitamin!!”  “Med selen!” –Ikke sjældent kommer de som drikke i smarte flasker, der råber om indholdets gavnlige effekt, (Antioxidanter er fælles betegnelse for en lang stribe vitaminer og mineraler, fx C-vitamin og selen)

Af en eller anden grund har jeg aldrig hoppet på den.
Og nu får jeg en god forklaring.

I sin artikel The Antioxidant Myth i Psychology Today forklarer den amerikanske psykiater og kostvejleder, Georgia Ede, hvorfor det sjældent er en god idé at bruge sine surt opsparede penge på kosttilskud, der lover ”antioxidanter”.

Især er tilskud eller produkter, der lanceres som ”fulde af antioxidanter”, og som samtidigt indeholder sukker, problematiske. Mens kroppen ikke er i stand til at optage tæt på INGEN af disse antioxidanter (se forklaring i artiklen) tilfører de selvsamme produkter sukker, som netop er med til at danne frie radikaler – altså de skadelige stoffer, som antioxidanter skulle bekæmpe. Så mens antioxidanterne knapt nok kan optages i form af kosttilskud, og derfor ikke virker, bliver situationen bare værre pga det sukker, der samtidigt kommer indenbords.

Nøglen til at forstå, hvorfor det ikke virker at indtage antioxidanter som kosttilskud ligger i at forstå, hvad oxidering overhovedet er.

Georgia Eve skriver:

”Hvad er oxidering?
Oxidering er en naturlig proces, som hele tiden foregår i vores celler som en følge af kemiske processer, der er nødvendige for at udvinde energi fra vores mad. (….) Eftersom en vis grad af oxidering er normal og naturlig, har Moder Jord i sin visdom bevæbnet vores celler med deres helt egen antioxidant, kaldet glutathion.
Dette renser velvilligt ud i de opståede, grimme, frie radikaler. Normalt er glutathion nok til at beskytte os imod et naturligt niveau af oxidering, og afbalancerer forholdet imellem oxidering og anti-oxydering.

Så hvorfor bekymre sig?
Vi skal være bekymrede, fordi sukker og andre raffinerde kulhydrater i høj grad fremmer produktionen af frie radikaler og oxidering. Disse unaturlige, koncentrerede typer sukker og stivelse overmander vores cellers kemiske udveksling (“chemical pathways”), og genererer langt flere frie radikaler end glutathion kan håndtere.”

Voila, tilskud og drikke med sukker gør mere skade end gavn, mens producenterne griner hele vejen hen til banken.

Til gengæld skriver Georgia Eve også:

”Når antioxidanter indtages i form af rigtig mad, kan kroppen optage og bruge dem. (…) Stol på din egen krops evner til at levere antioxidanter. Giv dem den slags mad, de er beregnet til at blive fodret med. Spis rigtig mad og undgå så vidt muligt raffinerede kulhydrater som sukker og mel, frugt juice, søde drikke og forarbejdede morgenmadsprodukter”

Dette budskab ligger lige i tråd med GAPS-kurens anvisninger. Spis rigtig mad, ikke forarbejdet. Inklusive kosttilskud, som du ikke ved, om du har brug for. Du har måske brug for nogle få udvalgte – men så skal du vide, at de er relevante, og det skal en kompetent fagperson gerne være med til at vurdere.

Summa summarum: brug dine penge til at købe gode råvarer for.

Hvis du overvejer at gøre dig praktiske erfaringer med GAPS-kuren, så frygt ikke: der er masser af opskrifter på desserter, sødt og kager i GAPS-kogebogen.

PS Der er også antioxidanter i fisk, skalddyr og kød. Da den slags mad yderst sjældent nævnes i forbindelse med antioxidanter, så vil jeg lige fremhæve dem her.

Pin It on Pinterest

Share This