Hvad er GAPS?

Gut and Psychology Syndrome
eller forkortet GAPS er en overordnet betegnelse for diagnoser og symptomer,
som har ét til fælles: de kan være forårsaget af skadelige tarm-mikrober.

Det drejer sig om for eksempel
autisme, ADHD og skizofreni – Crohns sygdom, Irritable Bowel Syndrome og kronisk ondt i maven –
ulcerativ colitis, spiseforstyrrelser og vægtproblemer – allergier, intoleranser og kronisk træthed (ME) –
migræne, astma og diabetes – gigt, epilepsi og eksem –  ordblindhed, depression og angst –
sklerose, Parkinsons og mange flere

Betegnelsen GAPS
er lanceret i 2004 af neurolog og uddannet i human ernæring, forfatter samt mor til en forhenværende autist, Dr. Natasha Campbell Mc-Bride.

Som “Gut and Psychology” antyder, handler det ikke blot om vores fysiske velbefindende men også om det mentale – på dansk taler vi om om tarm-hjerne-forbindelsen.

Dr. Natashas hjemmesider er værd at besøge:

gaps.me
doctor-natasha.com
gapsdiet.com

Hendes gule bog udkom første gang i 2004
og er senere revideret i 2010. Den er solgt i over 700.000 eksemplarer og findes på 16 sprog. Bogen giver en detaljeret men forståelig indsigt i de komplicerede processer, der har at gøre med sammenhængen mellem med mad, fordøjelse og helbred.
Ikke mindst anviser den, hvad man stiller op for at reparere tarmfloraen.
Denne neurologs bog er derfor meget konstruktiv.
Den kan ikke anbefales varmt nok til alle, der kan læse og som indtager føde.

 

Den gode nyhed er
at du og din familie måske er blandt de mange, der kan gøre noget ved det, hvis I har kronisk sygdom.
Indtil videre har tusinder ændret plager og smerter til glæde og trivsel ved at ændre kost i en periode.  Med afsæt i dygtige forgængeres og egen forskning og kliniske erfaring, har Dr. Natasha udviklet GAPS-kuren, eller rettere et program, da man ikke bare skal spise lidt anderledes, end man plejer, men også lave andre tiltag for at fremme helingsprocessen.

GAPS-programmets formål
er at afgifte, at genopbygge en god tarmflora og at tætne tarmvæggen, så man i sidste ende bliver rask og i stand til at optage næring. Ikke mindst igen at blive i stand til at spise råvarer, man (vidende eller uvidende) ikke kunne tåle før.

 

Detaljeret liste over hvilke madvarer, man kan spise er i GAPS kogebogen

Hvad skal man spise på GAPS-kuren?
Man skal ført og fremmest spise rigtig mad og springe over langt det meste forarbejdede. Dette indeholder nemlig garanteret enten stivelse, sukker, delvist hydrogeniseret flerumættet planteolie eller tilsætningsstoffer. Det er disse slags fødevarer, man skal undgå i en længere periode, hvis man skal gøre sig håb om at få det godt med GAPS-kuren. Når man har kommet sig over chokket over ikke at måtte indtage forarbejdet, “normal” mad, kan man gå igang med at fokusere på det, man netop skal spise:

GAPS-kuren dikterer rigeligt smør, animalsk fedt, suppe kogt på ben,
kød, indmad og fisk, frugt og grønt, olivenolie, nødder, honning, kokos,
fermenteret mad som for eksempel hjemmelavet sauerkraut, youghurt og creme fraiche samt modne oste.
Også tør vin, te og rigtig kaffe i begrænsede mængder er ok, hvis man tåler det. Især er friskpressede grønsagsjuicer en kilde til detox og næring. Kort sagt skal man diske op med en masse lækker luxusmad til sig selv og sin familie. Luxus, fordi det smager, det nærer, det heler og det er hjemmelavet.

 

Læs mere

Bakterierne i maven

Pin It on Pinterest